EU wil strenge CO-2 regel voor autofabrikanten

09 november 2020 Aankooptips
chrysler

De Europese Unie heeft plannen voor (nog) een strenge maatregel voor autofabrikanten. Alleen de fabricage van auto's met een CO2-uitstoot van onder de 50 gram per kilometer moet strak worden bestempeld als duurzaam. Vanaf 2026 geldt dit alleen voor emissieloze auto's. Dit heeft mogelijk gevolgen voor investeringen in de auto-industrie.

Uiteindelijk wil de Europese Unie met het oog op de 'European Green Deal' dat private investeerders hun geld gaan aanwenden voor duurzame investeringen. Aanbieders van financiële producten moeten straks kunnen aangeven welke investeringen aan de duurzaamheidscriteria voldoen om 'greenwashing', het presenteren van een product als 'duurzaam' terwijl dat eigenlijk niet zo is, te voorkomen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat zaken die de EU als 'niet-duurzaam' bestempelt uit de gratie raken bij investeerders. Autofabrikanten kunnen straks dus alleen het predikaat 'duurzaam' krijgen voor de fabricage van auto's die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten. Vanaf 2026 moet de fabricage van plug-in hybrids zijn duurzame status verliezen en wordt die grens verlaagd naar 0 gram koolstofdioxide per kilometer.

Volgens ACEA, de Europese koepel van autofabrikanten, kan dit er mogelijk toe leiden dat autofabrikanten het moeilijker gaan krijgen met het ophalen van de benodigde investeringen voor de transitie naar elektrische mobiliteit. Een woordvoerder zegt tegenover Autonews dat de industrie vreest dat de nieuwe regel investeerders afschrikt terwijl de sector de investeringen hard nodig heeft. De norm voor de duurzaamheidsclassificatie is bovendien veel lager dan de gemiddelde uitstootnorm van 95 gram CO2 per kilometer die de EU aan autofabrikanten heeft opgelegd. Overigens is bijna iedere Europese autofabrikant hard bezig met het elektrificeren van het modellenaanbod. Of ze werkelijk last gaan krijgen van deze maatregel, blijft dus gissen.

BRON: https://www.autoweek.nl/