Diesel, zou je dat wel doen?

12 juli 2021 Aankooptips
chrysler

Diesel

'Met een witte blijf je zitten.' Nog niet zo lang geleden was dit een gevleugelde uitspraak in Nederlandse autoshowrooms. Omdat een witte auto minder populair zou zijn op de tweedehands markt, raadden verkopers hun klanten aan om een andere tint te kiezen. Dan had je tenminste geen zorgen over een lagere restwaarde. Dat credo is inmiddels achterhaald: mede dankzij de opkomst van hippe parelmoervarianten en daken in contrasterende kleuren is wit - na grijs, zwart en blauw - zelfs de meest verkochte autokleur van Nederland. Nu echter moet je je hetzelfde afvragen over dieselauto's. Nieuwe worden ze niet of nauwlijks verkocht en gebruikt worden ze ook steeds minder populair. Is het dan verstandig om een diesel auto te nemen?

Nee, op dit moment is het de dieselmotor die het moet ontgelden. Sinds het dieselschandaal in 2015, waarbij aan het licht kwam dat onder meer Volkswagen sjoemelde met de uitstoot van hun TDI-dieselmotoren, zit er een smet op. Dieselmotoren waren al langer minder populair, maar het sjoemelschandaal duwde ze nog dichter naar de afgrond. Autofabrikanten als Volvo en Toyota zijn zelfs al gestopt met het ontwikkelen en verkopen van nieuwe diesels.

Merken die ze nog wel in de prijslijsten hebben, lijden onder de ingestorte verkoop. Kopers van nieuwe auto's kiezen, mede vanwege fiscaal voordeel, liever voor versies met een (deels) elektrische aandrijflijn. Op de tweedehands markt is dat beeld niet anders, ook daar laten autokopers dieselversies steeds vaker staan.

Mileuzones

Wat je ook moet meewegen bij de keuze voor een diesel is dat hij op steeds minder plekken welkom is. Op dit moment woedt nog een discussie over het nut en de effecten van milieuzones, maar de verwachting is dat steeds meer steden straten definitief gaan afsluiten voor auto's met een 'vervuilende' motor. Met name oudere diesels vallen in die categorie, omdat ze relatief veel roetdeeltjes en fijnstof de lucht in blazen. Rijd je in zo'n auto, dan wordt de kans steeds groter dat je binnensteden niet meer in mag. Doe je dat toch, dan controleren camera's je kenteken en valt vanzelf een boete op de mat.

Conclusie

Met steeds meer subsidies die vrij komen voor elektrische auto's en steeds meer maatreglen tegen diesel zie je dat er meer nadelen dan voordelen komen kijken bij diesel. Dus als je op zoek bent naar een goede occasion lease vraag je af: Diesel, zou ik dat wel doen?